Rabra 2022

Vi har gleden av å informere om RABRA-uka for 2022!

Hva og når er Rabra?

Vi arrangerer en annerledes skoleuke 14.- 21. desember, vår egen RABRA-uke. RABRA har blitt en tradisjon som i stor grad omfatter verdiene som skolen vår bygger på, nemlig læring, fellesskap, livsglede, kultur og utvikling. Gjennom å sette seg uante mål, samarbeide med andre, åpne skolens dører og presentere produkter tror vi at elevene lærer nye sider ved seg selv.

Uka når sitt høydepunkt onsdag 21. desember med åpen kveld. Her blir det presentasjoner av ulike aktiviteter, salg av kaker, selvlagde produkter og et forrykende Rashow for foreldre og andre gjester i Agora. Det blir også mulig å spise i Rastauranten. Alt overskudd fra salg går til Soweto-prosjektet.

Under følger det beskrivelser av hva de ulike aktivitetene inneholder. Elevene skal sette opp tre ønsker. Vi ønsker at flest mulig skal få oppfylt sitt førsteønske, men dette forutsetter en jevn fordeling av antall plasser.

Påmeldingsskjema finner elevene i Google chat. Frist: onsdag 09.11

Rashow

Er du kreativ og har interesse for dans, drama, sang, instrument, eller rekvisitter/kostymer, er Rashow stedet å være! Elever som søker, må vise spesiell interesse for sitt/sine felt, og være en positiv bidragsyter til fellesskapet. Du kan være med på Rashow selv om du ikke er med på valgfaget Produksjon for scene. Her er gruppene du kan melde deg på:

• Rekvisitter og kostyme
  • Dans
  • Spille og synge
  • Skuespill
  • Crew (NB! Crew er i utgangspunktet forbeholdt elever som allerede er i crewet på Produksjon for scene. Vi tar kun inn elever dersom originale crewmedlemmer ikke kan delta)

Radesign

Vi ønsker i samarbeid med dere elever å skape/gjenskape gjenstander som er brukervennlige og salgbare. Det vil bli mulighet til å lage julegaver og julepynt til salg, eller som dere kan ta med hjem. Målet er størst av gjenbruk og redesign!!

Vi søker deg som vil ha en kreativ uke, som er nøyaktig, liker å tegne/male, brette, klippe og produsere, og som kan jobbe selvstendig.

På Rabrakvelden står du i galleRAet, hvor vi stiller ut produktene og selger noe av det vi har laget. Alt overskuddet går til våre venner på Thubelihle i Soweto :)

Rastaurant

Dette er aktiviteten for deg som liker å lage mat, og som takler en hektisk hverdag. Dere skal lage mat til:

• Kantine hver dag på skolen
  • Kantine til 7. klasse når de kommer
  • To bordsettinger med tre retter på Rabra-kvelden.

Her velger dere blant oppgaver som:

• Kokk
  • Dekke bord/servitør
  • Desstertansvarlig
  • Alle hjelper til å rydde

Raktiv

På Raktiv får du brukt både hode og kropp. Det blir mange ulike aktiviteter i nærmiljøet. Få av dem kommer til å være på Ra. Passer for deg som liker å være aktiv uansett vær og vind! Eksempler på aktiviteter

• Isbading(?)
  • Ballaktivitetsdag innendørs
  • Skitur evnt. sykkeltur?
  • Disc-golf + ballspill Fagerli
  • Svømmehallen -> O-julekalender -> skøyter
  • Utholdenhetsdag
  • Mesternes mester -> rundt Ulfsbakk
  • Skøyter og rugby på Kleiver

FriluftsRa

For deg som liker turer og varierte aktiviteter i friluft. Det blir fokus på kunnskap og ferdigheter som kan komme til nytte når du ferdes ute. Vi skal være ute hver dag. Aktivitetene blir selvfølgelig noe væravhengige, og det kan komme endringer underveis. Det kan gjennomføres overnattingstur om ønskelig. Dette har vi gjort tidligere:

• buldring (hallen på Agnes)
  • matlaging ute
  • bålfyring
  • leirdueskyting
  • isbading og teltbadstue ved Ulfsbakk
  • 59 grader N med overnatting

Rabygg

På Rabygg får du mulighet til å jobbe med praktiske aktiviteter. Vi lager forskjellige ting som f.eks sveisede hjerter, kubb-spill som vi selger eller lodder ut under Rabra. Vi skal også lage kulisser til scenen og hugge ved.

SjakkRa

Her får du mulighet til å lære å spille sjakk, samt spille og konkurrere med medelever. Dette passer for deg som er interessert i spill. Du trenger ikke å kunne spille sjakk fra før for å ha glede av å være med.
Vi spiller mange ulike sjakkøvelser.
Vi spiller ulike turneringer, både individuelt og lag. Det blir også kamper med tidsbegrensning.
Du kan få lære deg enkle åpningsstrategier for å sette motstanderen i trøbbel.
Du kan lære enkle strategier for å sette sjakkmatt.
Du kan lære andre strategiske brettspill og kortspill.
Du kan være med å bestemme hvordan denne uka skal bli.

Ranimasjon

Blir du med på Ranimasjon har du på slutten av uken vært med og laget en StopMotion-animasjonsfilm, flipbook eller en annen type animasjonsfilm. Du trenger ikke kunne noe fra før, men du må like å jobbe i grupper og ha det hyggelig med andre medelever. Dette er aktiviteten for deg som liker å lage historier, som liker å være kreativ, som synes det er fint å bruke hendene og lage figurer av blant annet plastelina og ikke minst liker å leke med bilder og film. Du trenger ikke bekymre deg for dårlig vær, siden vi skal være inne på skolen hele uka.

Ramedia

Her får dere mulighet til å bidra med ulike oppgaver i løpet av uka. Markedsføring av åpen kveld, lage og selge billetter, lage program, hjelpe til med plakater til åpen kveld. Her vil det dukke opp oppgaver underveis. Passer for deg som liker denne type oppgaver. Passer ikke hvis du trenger å være i mye aktivitet. Du må være til å stole på og kunne følge instruksjoner når noe skal lages.