Tilvalgsfag

Innhold

På Ra ungdomsskole skal du velge et fremmedspråk (tysk, fransk eller spansk), fordypning i engelsk eller arbeidslivsfag når du starter på 8. trinn.

Når du som elev starter på 8. trinn må du prioritere hvilket fag du ønsker for de neste tre årene. Det gjør vi for at vi ikke kan garantere at du får innfridd førstevalget ditt. Det kan skyldes at det er for få påmeldte eller at det melder seg for mange på nettopp det kurset du har valgt. Ved skolestart får elevene beskjed om hvilket tilvalgsfag de skal ha.

Elevene skal ha standpunktkarakter og skal kunne trekkes ut til muntlig eksamen på 10. årstrinn. Karakteren skal telle til opptak på videregående opplæring på lik linje med andre standpunktkarakterer.

Når en elev har valgt et fremmedspråk, fordypning i engelsk eller arbeidslivsfag, skal eleven normalt ha faget på hele ungdomstrinnet. Innen høstferien på 8. trinn, åpner vi likevel for at eleven i samråd med skolen, skal ha mulighet for å gjøre omvalg. Når det foreligger særlige grunner, kan skolen godkjenne overgang på et senere tidspunkt. Dette gjelder kanskje spesielt for fremmedspråk der vi ser at mange elevene føler det svært krevende å begynne opplæringen i et helt nytt språk. Elever som velger fremmedspråk, enten spansk, fransk eller tysk, må være godt motiverte og forberedt på iherdig innsats og tid til lekser.

Elever som har hatt opplæring i fremmedspråk eller språklig fordyping, har ikke rett til å fortsette med opplæring i det fremmedspråket eller den språklige fordypingen de har begynt på, dersom de skifter skole.

Fremmedspråk (fransk, spansk og tysk)

Hva lærer du i faget?

  • Bli kjent med land og kulturer med tysk/spansk som morsmål og sammenligne hvordan det norske og tyske/spanske språket er bygd opp.
  • Lære seg ord og setninger slik at du kan kommunisere med lærer og medelever

Hvordan jobber vi i faget?

  • Vi bruker ulike digitale ressurser som NDLA og Duolingo.
  • Undervisningen foregår individuelt, i grupper og i plenum.
  • Det legges det stor vekt på å øve opp elevenes evne til å kommunisere muntlig med hverandre og lærer.

Før du søker

  • Du bør like å utfordre deg selv i møte med et nytt språk
  • For å lykkes må du ta ansvar for egen læring hjemme
  • Det kreves innsats av deg for å lære et nytt språk.
  • For å oppleve mestring må du være motivert.

Fordypning i engelsk

Hva lærer du i faget?

  • Skrive og snakke engelsk
  • Grammatikk og bygge opp setninger

Hvordan jobber vi i faget?

  • Praktisk og kreativt, muntlig og skriftlig

Før du søker

  • Innholdet i faget tilpasses ditt nivå i engelsk
  • Du får mulighet til utvikle kunnskap i engelsk og ferdigheter i å uttrykke deg muntlig og skriftlig
  • Ved å velge dette faget, kan det bidra til at du også utvikler deg i det ordinære engelskfaget

Arbeidslivsfag

På Ra har vi delt faget i to "linjer", arbeidslivsfag bygg og arbeidslivsfag barnehage.

Arbeidslivsfag bygg
Arbeidslivsfag bygg orienterer opplæring mot tradisjonelt håndverksarbeid, opplæring i bruk av verktøy, ulike typer materialer, planlegging, tegning, konstruksjon og bygging av større og mindre bygg.

Arbeidslivsfag barnehage
Skolen har et samarbeid med Veldre kulturbarnehage "over skauen". Elevene har undervisning og praksis i barnehagen under veiledning av pedagog. 

Om arbeidslivsfag
Gjennom arbeidslivsfag ønsker vi å bidra til å skape et ungdomstrinn som tar bedre hensyn til variasjonen mellom elevene, og som kan gi bedre motivasjon for flere. Dette faget er rettet opp mot de yrkesfaglige studieprogrammene på videregående skole. På Ra kan elevene velge mellom arbeidslivsfag bygg og arbeidslivsfag barnehage.

  • Arbeide praktisk og prøve ut elevenes interesser for yrkesfaglig opplæring.
  • Faget skal bidra til å bygge opp praktisk kompetanse som er nødvendig for å utvikle tjenester og produkter i samfunnet. Faget skal hjelpe elevene til å forstå krav som stilles til yrkesutøvelse og til yrkesutøvere.
  • Mange elever har ønsker og behov for en mer praktisk skolehverdag, og gjennom faget skal ungdom få praktisk trening og innsikt i hvordan arbeidslivet fungerer.
  • Opplæringen skal stimulere elevens interesse og gi motivasjon, arbeidsglede og opplevelse av mestring gjennom arbeid med tjenester og produkter.

Konsekvenser for valg av tilvalgsfag på ungdomsskolen

Hvilket tilvalgsfag du har på ungdomsskolen får noe konsekvenser for videregående opplæring.

Følgende regler gjelder for de som begynner på de studieforberedende utdanningsprogrammene 1) Studiespesialisering, 2) Kunst, design og arkitektur, 3) Medier og kommunikasjon og 4)Musikk, dans og drama.

Elever med 2. fremmedspråk fra ungdomsskolen kan

  • fortsette med sitt fremmedspråk fra ungdomsskolen på nivå II med 4 uketimer i Vg1 og 4 uketimer i Vg2. Disse kan velge språket som valgfritt programfag (nivå III) i Vg3.
    Dette gir 1 tilleggspoeng.
  • begynne med et nytt fremmedspråk på nivå I med 4 uketimer i Vg1 og 4 uketimer i Vg2. Disse kan også velge språket som valgfritt programfag (nivå II) i Vg3.
    Dette gir ½ tilleggspoeng. OBS! Eleven kan ikke starte på nivå I i det fremmedspråket han/hun har hatt på ungdomsskolen.

Elever uten 2. fremmedspråk fra ungdomsskolen (de med fordypning i engelsk og arbeidslivsfag)

  • skal ha et fremmedspråk med 4 uketimer i Vg1, 4 uketimer i Vg2 og 5 uketimer i Vg3. (Muligheten for å velge programfag i Vg3 reduseres altså med 5 timer, og det betyr i praksis at de ikke har mulighet for å få valgfrie programfag, dvs fordypning innenfor idrett/musikk/dans.)

Elever som går yrkesfaglige utdanningsprogram på videregående skole har ikke 2.fremmedspråk, verken på Vg1, Vg2 eller ved evt. Vg3 påbygging til studiekompetanse.

Til toppen